Saturday, April 08, 2006
Disciplines
- Grafisch Ontwerp
- Autonome Kunst
- Illustratie
- Kunst en Educatie
- > Meubel Ontwerp
- Interieur Ontwerp
- Ruimtelijke Communicatie
- Eindexamen
- > Textielmuseum
- Little Secrets
- Loopfiets
Meer Foto's
Informatie
- Voor de minorperiode van het 3e jaar heb ik ervoor gekozen om naar het textielmuseum in Tilburg te gaan. Het textielmuseum is een werkend museum waar je kan weven, breien, borduren, tuften, printen en verven en waar in de toekomst ook de mogelijkheid is om gebruik te maken van een laser-cutter. Als stagiaire heb ik er voor gekozen om in mijn eerste week overal rond te kijken. Na deze week ben ik 3 weken naar het breien gegaan en heb daar veel mogen produceren. Ik heb ook ontzettend veel geleerd over wat er allemaal mogelijk is op dat gebied. In de tussentijd heb ik getuft en geborduurd. De mensen waren over het algemeen erg aardig en behulpzaam. Na deze weken ben ik mijn eigen weg in geslagen. Ik heb er voor gekozen om te gaan werken aan mijn weefsels die ik in mijn hoofd had. Ik heb 2 keer de afstand van 5 meter geweven met een koord die ik zelf had getwijnd. De garens mocht ik van de garenzolder af halen, waar eigenlijk allemaal restanten stonden. Mijn werkstuk is afgeleid van de natuur. Ik heb gekozen om in mijn project de structuren van de natuur te zoeken. Mijn uitgangspunten waren hierbij gras, aarde en bomen. De weefsels verwijzen naar het gras en de aarde. De onderdoeken zijn hetzelfde, alhoewel het weefsel voor het gras strakker in elkaar zit dan het weefsel voor de aarde. Daarna heb ik voor het gras 2 groene garens gekozen, waarvan 1 pluizige, en deze heb ik er doorheen geregen, zonder de draad strak te trekken. Bij de aarde heb ik de draad die er doorheen kwam eerst moeten vingerhaken en daarna in ronddraaiende bewegingen er doorheen gezet. Vervolgens heb ik nog 2 boomstammen gebreid. Wat ik hiermee wilde bereiken is dat mijn illustratieve kant verwerkt werd in een 3-dimensionaal object. In eerste instantie ben ik dus ook op papier aan het werk gegaan en heb ik de schors en de jaarringen getekend. Vervolgens heb ik hiervan een computerprogramma geschreven en doorgestuurd naar de brei-machine, waar ik voor allebei de onderdelen een andere binding heb gekozen. De jaarringen wilde ik graag gebobbeld erop hebben, een losse binding. De schors wilde ik echter vast hebben. Daarom werkte ik net als met de jaarringen wel met elastiek, om het 3dimensionale te bereiken, maar gebruikte ik hier een binding die het breisel helemaal vast zette. Aan de achterkant heb je dan ook het effect dat je bij de jaarringen het negatief ziet, terwijl de schors een gelijkmatige kleur heeft gekregen.
Alles bij elkaar moest natuurlijk 1 geheel worden. Voor de patronen van mijn weefsel heb ik mijn boomstammen als uitgangspunt genomen. Waar het gras in vormentaal terugslaat op de schors van de boom, zijn de cirkels van mijn aarde terug te vinden in de jaarringen. De achterkant van de matten zijn ook erg interessant geworden. Bij het gras, kwamen er horizontale streepjes aan de achterkant en bij de aarde heb ik de uiteindes van mijn koorden verwerkt tot wortels.
Al met al was deze periode voor mij zeer leerzaam en wil ik graag Huub en Astrid bedanken voor hun hulp aan mijn project.
Miriam Groenen
0 Comments:
Post a Comment
<< Home